Swedbank privat
Swedbank AB
HÄMTA - på Play Store
Visa

Välkommen till Swedbank

Många söker efter

  • Fasträntekonto
  • Hjälp med dödsboet
  • Anmäl konto till kontoregistret
  • Mobilt BankID
  • Fullmakter
  • Privat
  • Företag
  • Bli privatkund
  • Bli företagskund
Logga in
  • Kundservice
Logga in
  • Privat
  • Företag
Meny
  • Kundservice
  • Bli privatkund
  • Private Banking
  • Spärrhjälp
  • Säkerhet och bedrägerier
Våra tjänster
  • Familjejuridik
  • Kundpaket
Låna pengar
Bolån
  • Räkna på bolån
  • Skaffa lånelöfte
  • Ansök om bolån
  • Ändra ditt bolån
  • Flytta bolån till oss
  • Bolåneräntor
Låna till vad du vill
  • Låna pengar – ansök om privatlån
  • Medlemslån
  • Samla lånen
  • Låna till bil
  • Låna till andra fordon
  • Energilån
  • Låna till solceller
Tips!
  • Hållbar ekonomi
Kort och betala
Kort
  • Bankkort
  • Kreditkort
  • Beställ nytt kort
  • Så använder du ditt kort
  • Spärra ditt kort
  • Kortreklamation
Fler sätt att betala
  • Swish
  • Betala med mobil, wearables eller klocka
  • Betala räkningar och fakturor
  • Konton
  • Överföringar
  • Betalningar från utlandet
  • Betalningar till utlandet
  • Kontanter och Bankomater
Tips!
  • Mobilt BankID
Spara och placera
Sparkonton
  • Sparkonton och sparränta
  • Fasträntekonto
  • Investeringssparkonto (ISK)
Fonder och värdepapper
  • Fonder
  • Aktier
  • Andra värdepapper
  • Kapitalförsäkringar
Tips!
  • Private Banking
  • Månadsspara
Pension
  • Pensionsspara privat
  • Flytta pension
  • Pensionär snart?
  • Vad är pension?
Tips!
  • Arbete och fritid
Försäkringar
  • Hemförsäkring
  • Fordonsförsäkring
  • Personförsäkring
  • Anmäl skada
Tips!
  • Familj
  • Boende
App, internetbank och BankID
  • Appen
  • Internetbanken
  • Mobilt BankID
  • BankID på dator
  • Säkerhetsdosor
Tips!
  • Säkerhet och bedrägerier
  • Spärrhjälp
Händelser i livet
  • Snart vuxen
  • Boende
  • Familj
  • Arbete och fritid
  • Hållbar ekonomi
  • Händelser i livet
Tips!
  • Familjejuridik

Många söker efter

  • Fasträntekonto
  • Hjälp med dödsboet
  • Anmäl konto till kontoregistret
  • Mobilt BankID
  • Fullmakter
  1. Privat
  2. Betala och överföra
  3. Betala räkningar och fakturor
  4. Internetbetalning

Internetbetalning

  • Oberoende av bankens öppettider
  • Bra överblick
  • Miljövänligt - Inga papper
Logga in och skaffa internetbetalning
Tre personer sitter vid ett bord och med skisser, färgprover, dator, kaffe och mobil

Betala räkningar till Bank- och Plusgiro när det passar dig bäst. Du kan lägga in betalningarna i förväg och ange datum när betalningen ska utföras. Du får en bra överblick och koll på både kommande och genomförda betalningar.

I internetbanken lägger du upp ett register med dina betalningsmottagare, både dem du bara betalar till någon enstaka gång och dem du betalar till regelbundet. När du ska betala en räkning väljer du betalningsmottagare och konto för betalningen samt anger datum och OCR-nummer eller annat meddelande. Slutligen godkänner du dina betalningar.


Enkel koll på betalningar

När du betalar dina räkningar med internetbetalning kan du enkelt hålla koll på dina betalningar, både de som ska göras och de som är genomförda. Du kan se betalningar som ska betalas, betalningar som är på väg till mottagaren och betalningar som är genomförda. Alla betalningar sparas i internetbanken i 18 månader.

Tips och råd

Har du internetbetalning kan du få e-faktura på de flesta av dina räkningar
Läs mer om e-faktura

 

Enklare att betala räkningar med e-faktura och autobetalning. Du får samma goda överblick och kontroll men slipper att godkänna varje betalning.

Läs mer om autobetalning

 

Nu är det även möjligt att betala räkningarna i appen
Läs mer om appen för privatpersoner

Standardiserade termer för vissa av bankens betaltjänster

Pris

300 kr per år.
Priset tas ut kvartalsvis från det konto som angavs när tjänsten tecknades. För student med CSN-insättning som studerar på högskola, universitet eller gymnasiet: 0 kr per år. I priset ingår Plus- och Bankgiro betalningar samt överföringar inom Swedbank och till andra svenska banker.

 

Du gör dina bank- och plusgirobetalningar när du är inloggad i internetbanken med din dosa eller BankID under menyn Betala/överföra – Bg/pg-betalningar. Här väljer du vilket konto du vill betala räkningen från och vem som är mottagare av betalningen.

Är det en ny mottagare klickar du på texten Ny mottagare så att du kan ange bank- eller plusgironummer.

När du fyllt i alla uppgifter klickar du på Lägg till-knappen längst ner på sidan. Har du lagt till en ny mottagare får du då godkänna den med dosan innan betalningen läggs till i mottagarlistan längst till höger på sidan. Du kan lägga till flera betalningar i mottagarlistan innan du godkänner betalningarna. För att godkänna betalningarna klickar du på knappen Till godkänna. Kontrollera att uppgifterna stämmer och godkänn med dosan.

Du får en bekräftelse när du är klar med betalningarna. För att se vilka bank- och plusgirobetalningar som ska dras framöver går du in under menyn Betala/överföra – Framtida betalningar/överföringar. Du kan även se räkningar som lagts in för betalning från gemensamma konto.

Varför blev min betalning avvisad trots att jag hade pengar på kontot på förfallodagen?

En betalning blir avvisad om du inte har pengar på kontot när pengarna dras. Pengarna dras alltid från kontot bankdagen innan den dag du har angett som förfallodag så att mottagaren kan få sina pengar på räkningens förfallodag. Det görs ingen dragning efter förfallodagen även om pengarna kommit in på förfallodagen utan du behöver själv lägga till betalningen för bevakning på nytt.

Vad gör jag om jag får en avvisad betalning?

Om du fått ett meddelande att du har en avvisad betalning, klicka på meddelandet så visas betalningen i betalningslistan till höger. Klicka på betalningen i listan så får du reda på orsaken till att betalningen blivit avvisad och kan ändra uppgifterna i betalningen. Vill du att betalningen ska betalas så fort som möjligt lämnar du fältet för förfallodatum tomt annars fyller du i nytt förfallodatum. Nu kan du godkänna betalningen på nytt eller ta bort den avvisade betalningen.

När får mottagaren min bankgiro-/plusgirobetalning?

Du kan välja vilken dag mottagaren ska få betalningen, ett så kallat förfallodatum. Välj ett datum minst en dag framåt i tiden. Om valt förfallodatum är en vardag dras pengarna från ditt konto samma dag som de når mottagaren. Om valt förfallodatum är en lördag eller helgdag får mottagaren pengarna helgfria vardagen innan. Pengarna dras från ditt konto samma dag. Behöver du ändra något kan du göra det fram till dagen före valt förfallodatum.

Om du vill att pengarna ska nå mottagaren så snart som möjligt ska du lämna fältet blankt och godkänna betalningen före klockan 10.00 en vardag. Godkänner betalningen efter klockan 10.00 en vardag får mottagaren betalningen nästa dag.

Var hittar jag uppgifter om mina betalda räkningar?

Du hittar uppgifter om dina betalda räkningar under menyn Betala och överföra – Historiska betalningar och överföringar. Uppgifter om betalda räkningar sparas i din internetbank i 18 månader.

Jag vill ändra en betalning men det finns ingen ändra-knapp, varför inte?

Det går inte att ändra en betalning som är inlagd som en omgående betalning. Det går inte heller att ändra en betalning dagen innan förfallodagen.

Hur gör jag en omgående betalning?

Logga in internetbanken och gå in under Betala och överföra. Välj Ny betalning/överföring. Fyll inte i något datum om du vill registrera en omgående betalning. Om du godkänner betalningen före klockan 10 en helgfri vardag, får mottagaren pengarna samma dag. Om du gör den efter klockan 10, får mottagaren pengarna nästa helgfria vardag. En odaterad betalning kan inte ändras.

Jag vill göra en betalning till ett bankkonto men jag hittar inte var jag ska fylla i clearingnumret. Varför?

Om du ska sätta in pengar till en annan persons bankkonto ska du göra en överföring och inte en betalning. För att göra en överföring, gå in under menyn Betala och överföra – Ny betalning/överföring. Om mottagarkonton inte finns upplagt välj Ny mottagare. Välj bankkonto eller personkonto och registrera sedan clearingnumret och bankkontot.

Varför ser jag inte betalningen som min partner har gjort i Historiska kontohändelser?

Har ni ett gemensamt konto så ser både du och din partner transaktionen i kontohistoriken under menyn Startsida – Konton och kort.

Däremot är det bara din partner som ser själva betalningsbekräftelsen i sin egen internetbank under menyn Betala och överföra – Historiska betalningar och överföringar, eftersom det är din partner som gjort betalningen.

Jag vill betala med autogiro. Hur ska jag göra då?

Ansök om autogiromedgivande då du är inloggad i internetbanken under menyn Betala och överföra – Autogiro – Lägg till nytt autogiro.

Du hittar de företag som erbjuder autogiro och som du kan ansöka till i listan med sökalternativ.

 

Skaffa Internetbetalning

Internetbanken

Logga in i internetbanken med säkerhetsdosa och skaffa Internetbetalning under Startsida - Beställ tjänster.

Logga in och skaffa internetbetalning

Ring oss

Öppet vardagar 08.00-18.00. Stängt helger och röda dagar.

Ring 0771-22 11 22
  • Svenska
  • English

Våra cookies, ditt val

Our cookies, your choices

Vi använder nödvändiga cookies eller liknande tekniker för att webbplatsen ska fungera för dig. Det finns även cookies du kan välja som förbättrar din upplevelse:

  • Funktioner, prestanda och statistik
  • Relevant marknadsföring

Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, på cookie-sidan eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies. 

We use cookies or similar technologies that are necessary for this website to work for you. There are also cookies you can choose to improve your experience:

  • Features, performance and statistics
  • Relevant marketing

You can withdraw your cookie consent at any time, on the cookie page or under your profile when you are logged in. How we handle cookies.

Cookie-inställningar

Cookie settings

Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, på cookie-sidan eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.

You can withdraw your cookie consent at any time, on the cookie page or under your profile when you are logged in. How we handle cookies.

  • Behövs för att webbplatsen ska fungera smidigt och säkert och kan inte väljas bort. Möjliggör viktiga funktioner som inloggning och språkval.

  • Behövs för att funktioner och personanpassning ska fungera. Hjälper oss förstå hur webbplatsen används så att vi kan förbättra den. Informationen slås ihop för alla användare och kan aldrig kopplas till just dig. Om du inte godkänner dessa cookies kan vissa funktioner sluta fungera.

  • Hjälper oss att förstå hur du använder våra tjänster så att vi kan skapa förbättrade tips och erbjudanden riktade till dig. En del läggs till av våra partner och kan påverka innehåll och annonser som du ser på andra webbplatser. Om du inte godkänner dessa cookies kommer du att se mindre riktat innehåll.

Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies

Sidfot

Hitta snabbt

  • Kundservice
  • Spärrhjälp
  • Hitta bankkontor
  • Bli kund
  • Priser, räntor och kurser

Om oss

  • Om Swedbank
  • Hållbarhet
  • Samhällsengagemang
  • Press
  • Jobba hos oss

Säkerhet och integritet

  • Så hanterar vi cookies
  • Behandling av personuppgifter
  • Bedrägeri och säkerhet

Om webbplatsen

  • Rekommenderade webbläsare
  • Användarvillkor
  • Sajtkarta

© Swedbank AB (publ)