Från det att du beställt ett nytt kort, tar det uppemot en vecka innan kortet levereras till dig. Du kan följa din beställning under kort i appen eller internetbanken.
Beställa nytt bankkort eller betal- och kreditkort
Vill du beställa ett helt nytt bankkort eller ansöka om ett betal- och kreditkort - även kallat kreditkort? Eller vill du ersätta ett kort som gått sönder eller som du blivit av med? Kom ihåg att du behöver aktivera ditt nya kort innan du kan använda det. Läs om hur du gör och få tips kring ditt nya kort.
Ett helt nytt kort
Beställ bankkort
Internetbanken
- Klicka på Beställ kort.
- Välj vilket konto som kortet ska kopplas till. Klicka på Fortsätt.
- Skriv under dokumenten och signera med BankID/säkerhetdosan.
- Välj en PIN-kod.
Appen
- Gå till Kort i menyn och Lägg till kort.
- Välj Bankkort Mastercard.
- Välj vilket konto som kortet ska kopplas till. Klicka på Fortsätt.
- Skriv under dokumenten och signera med BankID/säkerhetsdosan.
- Välj en PIN-kod.
- Vill du inte vänta på ditt kort? Lägg till ditt kort i en digital plånbok!
Beställ bankkort för barn och unga
Internetbanken
Bankkort Mastercard ung är vårt kort för barn och unga under 18 år.
När ditt barn blivit kund hos oss så kan du som förälder beställa kortet, från det att barnet är 7 år. Du gör det under Barns tjänster i internetbanken.
Med kortet går det att handla på nätet och ta ut pengar i uttagsautomat upp till 3 000 kronor under en 7-dagarsperiod. Läs mer om bankkortet för barn och unga.
Ansök om kreditkort
Internetbanken
- Klicka på Ansök, för det kreditkort* du är intresserad av.
- Följ anvisningarna om hur du ansöker om ett kreditkort.
- Skriv under dokumenten och signera med BankID/säkerhetsdosan.
Appen
- Gå till Kort i menyn.
- Lägg till kort.
- Klicka på Betal- och kreditkort.
- Klicka på Ansök för det kort du är intresserad av.
- Följ anvisningarna om hur du ansöker om ett kreditkort.
- Skriv under dokumenten och signera med BankID/säkerhetsdosan.
* Entercard Group AB är kreditgivare av betal- och kreditkorten. Swedbank och sparbankerna samarbetar med Entercard Group AB och är kreditförmedlare avseende betal- och kreditkorten.
Trasigt eller borttappat kort?
Spärra och ersätt kortet
Har ditt kort gått sönder, blivit stulet eller har du tappat det? Då är det viktigt att polisanmäla det, samt spärra och ersätta kortet med ett nytt. När det gäller bankkort så gör du det enkelt i internetbanken eller vår app. Om ditt kort var ett kreditkort så gör du det hos Entercard.
Du kan lägga till ditt ersatta kort i en digital plånbok om du vill få tillgång till det direkt.
3 snabba tips – aktivera ditt kort!
Kom igång med kortet
När du har fått ditt nya kort eller ersättningskort behöver du aktivera det för att kunna använda det. Om du vill använda det innan du fått ditt fysiska kort, kan du lägga till ditt kort i en digital plånbok och få tillgång till det direkt.
Börja handla på nätet
Att betala med kort på nätet är snabbt och smidigt. För att kunna shoppa online behöver du öppna det för internetköp. Du öppnar och stänger enkelt ditt kort i internetbanken eller i appen, med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa. Du kan börja shoppa med ditt bankkort direkt.
Går ditt kort snart ut?
Om ditt kort är på väg att gå ut behöver du inte göra någonting. Du får du automatiskt ett ersättningskort skickat till din bokföringsadress, förutsatt att du följt kortvillkoren.
När du använt kortet första gången - och köpet gått igenom - spärrar vi det ersatta kortet. vilket slår igenom direkt.
Mer information
Nytt kort - frågor och svar
Bankkort eller kreditkort?
Är du osäker på om du har ett bankkort eller kreditkort? Eller funderar du på att skaffa dig ett extra kort? Kolla in våra kort och se vilket som passar dig.
Välkommen att kontakta oss
Har du frågor kring kort? Eller vill beställa ett nytt kort, ändra PIN-kod eller liknande men har inte internetbanken eller vår app? Välkommen att kontakta oss!