Swedbank privat
Swedbank AB
HÄMTA - på Play Store
Visa

Välkommen till Swedbank

Många söker efter

  • Fasträntekonto
  • Hjälp med dödsboet
  • Anmäl konto till kontoregistret
  • Mobilt BankID
  • Fullmakter
  • Privat
  • Företag
  • Bli privatkund
  • Bli företagskund
Logga in
  • Kundservice
Logga in
  • Privat
  • Företag
Meny
  • Kundservice
  • Bli privatkund
  • Private Banking
  • Spärrhjälp
  • Säkerhet och bedrägerier
Våra tjänster
  • Familjejuridik
  • Kundpaket
Låna pengar
Bolån
  • Räkna på bolån
  • Skaffa lånelöfte
  • Ansök om bolån
  • Ändra ditt bolån
  • Flytta bolån till oss
  • Bolåneräntor
Låna till vad du vill
  • Låna pengar – ansök om privatlån
  • Medlemslån
  • Samla lånen
  • Låna till bil
  • Låna till andra fordon
  • Energilån
  • Låna till solceller
Tips!
  • Hållbar ekonomi
Kort och betala
Kort
  • Bankkort
  • Kreditkort
  • Beställ nytt kort
  • Så använder du ditt kort
  • Spärra ditt kort
  • Kortreklamation
Fler sätt att betala
  • Swish
  • Betala med mobil, wearables eller klocka
  • Betala räkningar och fakturor
  • Konton
  • Överföringar
  • Betalningar från utlandet
  • Betalningar till utlandet
  • Kontanter och Bankomater
Tips!
  • Mobilt BankID
Spara och placera
Sparkonton
  • Sparkonton och sparränta
  • Fasträntekonto
  • Investeringssparkonto (ISK)
Fonder och värdepapper
  • Fonder
  • Aktier
  • Andra värdepapper
  • Kapitalförsäkringar
Tips!
  • Private Banking
  • Månadsspara
Pension
  • Pensionsspara privat
  • Flytta pension
  • Pensionär snart?
  • Vad är pension?
Tips!
  • Arbete och fritid
Försäkringar
  • Hemförsäkring
  • Fordonsförsäkring
  • Personförsäkring
  • Anmäl skada
Tips!
  • Familj
  • Boende
App, internetbank och BankID
  • Appen
  • Internetbanken
  • Mobilt BankID
  • BankID på dator
  • Säkerhetsdosor
Tips!
  • Säkerhet och bedrägerier
  • Spärrhjälp
Händelser i livet
  • Snart vuxen
  • Boende
  • Familj
  • Arbete och fritid
  • Hållbar ekonomi
  • Händelser i livet
Tips!
  • Familjejuridik

Många söker efter

  • Fasträntekonto
  • Hjälp med dödsboet
  • Anmäl konto till kontoregistret
  • Mobilt BankID
  • Fullmakter
  1. Privat
  2. Familjejuridik
  3. Fullmakter

Fullmakter

En fullmakt ger dig rätt att utföra handlingar eller fatta beslut åt någon annan. Du kan till
exempel hjälpa till med att utföra bankärenden. Du kan även planera för att få hjälp själv, i framtiden. Om fullmakten inte är tidsbegränsad gäller den tills den återkallas.

  1. Välj rätt fullmakt

    När du hittat rätt fullmakt, skriv ut och fyll i. Fler fullmakter gällande bankärenden finns
    även på våra kontor.

  2. Lämna in fullmakt på bankkontor

    Huvudregeln är att fullmakten ska vara skriftlig och lämnas in i original på ett bankkontor av fullmaktsgivaren, som måste uppvisa giltig ID-handling.

    Hitta närmaste bankkontor

Fullmakt mallar och blanketter

Fullmakt bankärenden – privatperson

Detta är den vanligaste fullmakten för dig som privatperson. Med fullmakten kan du sköta de vanligaste bankärendena. 

Fullmakt bankärenden – för privatperson (pdf)

Framtidsfullmakt

Fullmakt som gör att du kan företräda en person om denne, någon gång i framtiden, inte kan klara sig själv. 

Framtidsfullmakt

Anhörigbehörighet

Med hjälp av en så kallad anhörigbehörighet kan du som anhörig hjälpa till med den dagliga ekonomin.

Anhörigbehörighet

Engångsfullmakt privat

En fullmakt, för privatpersoner, att kunna utföra enklare ärenden vid ett tillfälle.

Engångsfullmakt (pdf)

Fullmakter dödsbo

Det finns två fullmakter för dödsbo. En för att sköta de vanligaste bankärendena, på ett kontor, och en för arvskiften.

Fullmakter dödsbo

Banktjänster till omyndiga barn

Ring oss eller besök ett kontor så hjälper vi till att öppna ett konto, beställa ett bankkort och ge barnet tillgång till våra digitala tjänster. Om ni är två föräldrar/vårdnadshavare behöver båda godkänna att barnet får banktjänster. Detta gör ni med en muntlig fullmakt, det vill säga att den av er som kontaktar banken intygar att den andre har sagt ja. 

Muntliga fullmakter

Föräldern som närvarar vid kontoret kan skriftligen intyga att en muntlig överenskommelse gjorts mellan föräldrarna att barnet får teckna tjänsten. Intyget fylls i på kontoret. Vi sparar det skriftliga intyget som underlag och tecknar tjänsten åt barnet.

För att muntlig fullmakt ska gälla vid tecknande av Mobilt BankID behöver ditt barn följa med till bankkontoret och ha med sig ID-kort och den mobila enhet där BankID:t ska vara.

Barn och unga – mer om våra banktjänster för barn

Fullmaktsgivare

Den som ger fullmakt åt en annan person kallas för fullmaktsgivare eller huvudman.

Fullmaktshavare

Den som får fullmakten kallas för fullmaktshavare – även kallad fullmaktstagare eller ombud.

Fullmakter för bankärenden och annat – frågor och svar

Ja. Om speciella skäl finns, till exempel sjukdom, så att fullmaktsgivaren inte kan lämna in fullmakten på bankkontoret går det att skicka den per post, bevittnad av två personer.

Vi kontaktar därefter fullmaktsgivaren för att säkerställa dels att denne undertecknat fullmakten, dels att personen förstår innebörden av fullmakten.

Om vi inte kan komma i kontakt med fullmaktsgivaren kan kontrollen i undantagsfall ske med vittnena. I dessa fall ska det vara exempelvis läkare, annan med liknande kompetens eller anställda inom kriminalvården.

Om vi anser att kontrollen av någon anledning inte är tillfredsställande har banken rätt att neka fullmakten.

Nej, en fullmakt gäller inte för gåvor.

Ibland kan det hända att fullmaktshavaren vill göra större uttag med stöd av fullmakt. Om det handlar om gåva, till exempel överföring av ett större belopp till fullmaktshavarens eller annans konto, gäller inte fullmakten.

Fullmaktsgivaren måste besöka ett bankkontor eller ringa Kundcenter 0771-22 11 22 för att genomföra gåvan. Om fullmaktsgivaren är förhindrad att göra detta ska ett gåvobrev upprättas. Det ska undertecknas av gåvogivaren och som huvudregel dessutom av gåvotagaren, samt bevittnas av två personer.

Vi kontaktar fullmaktsgivaren för att säkerställa att givaren undertecknat gåvobrevet och förstår innebörden. Fullmaktsgivaren får alltså inte vara till exempel dement.

Om en fullmakt inte lämnas in av fullmaktsgivaren själv har banken som policy att fullmakten ska vara bevittnad av två personer. Vittnena intygar genom bevittningen att fullmaktsgivaren själv undertecknat fullmakten. Bevittning är inget lagkrav för fullmaktens giltighet men underlättar vårt arbete för att säkerställa fullmaktens giltighet.

Vad innebär bevittning och vem kan bevittna?

Den som bevittnar en fullmakt skriver sin namnteckning, namnförtydligande och telefonnummer på fullmakten och intygar på så sätt att man sett fullmaktsgivaren skriva under fullmakten.

Vem som helst kan vara vittne och bevittna en fullmakt med vissa undantag. Som vittne godkänns inte:

  • person under femton år.
  • person som på grund av psykisk störning saknar insikt om vad denne skriver på.
  • fullmaktsgivaren eller fullmaktshavaren själv

Släktingar, make och sambo kan bevittna en fullmakt så länge de inte är fullmaktshavare.

Vad innebär vidimering och vem kan vidimera?

Vidimera betyder att någon skriver sin namnteckning, namnförtydligande och telefonnummer på en kopia av en originalhandling och intygar att kopian stämmer exakt överens med originalhandlingen. Ett annat ord för vidimera är bestyrka.

En vidimering kan se ut så här:

Jag intygar att denna kopia överensstämmer med originalet.
[Signatur]
Anders Andersson
Telefon: 123 – 456 7890

I princip kan vem som helst vidimera en handling. Observera att den som tar emot en handling ibland ställer krav på vem som vidimerat handlingen.

Om fullmaktsgivare befinner sig utomlands behöver en fullmakt bevittnas av  svensk ambassad eller svenskt konsulat i landet där fullmaktsgivaren befinner sig. Ambassaden eller konsulatet gör id-kontroll och intygar identiteten genom att bevittna fullmakten och stämpla den samt vidimera en kopia av fullmaktsgivarens id-handlingar. Fullmakten skickas sedan till aktuellt bankkontor tillsammans med kopian av id-handlingen.

 

Du kan inte se dina fullmakter online. Om du vill se en fullmakt, är du välkommen att besöka ett kontor eller kontakta kundcenter.

 

Nej. Säkerhetsdosor och koder är alltid personliga tjänster och kan inte användas av en fullmaktshavare.

 

Fullmakt kan återkallas av fullmaktsgivaren eller fullmaktshavaren. Den som återkallar fullmakten ska identifiera sig. 

Om du behöver återkalla en fullmakt kan du kontakta kundcenter på 0771-22 11 22 eller besöka ett bankkontor. 

Från och med den 1 juli 2017 har du som anhörig rätt att hjälpa till med ekonomiska ärenden i vardagen. Denna rättighet kallas anhörigbehörighet.

Du kan använda anhörigbehörigheten när någon har blivit sjuk, fått en psykisk störning eller av andra skäl inte längre kan ta hand om ekonomi. Normalt rör det sig om att betala räkningar, lämna in deklarationer eller att ansöka om olika bidrag.

Anhörigbehörighet – frågor och svar (pdf)
Anhörigbehörighet (Svensk Bankförening)

Vi hanterar arvskiften för privatpersoner som är kunder hos oss. För att det ska vara tryggt och enkelt för dig så hanteras arvskiften av vår specialistgrupp. Detta gäller oavsett om du är privatperson eller boutredningsman som utsetts av tingsrätten att förvalta dödsboet.

Läs mer om arvskifte och få checklistor kring hur du ska gå tillväga, vilka handlingar och fullmakter som gäller med mera.

Arvskifte

 

En enkel fullmakt är begränsad och avser endast vissa åtgärder, vilket framgår av den aktuella fullmakten.

För att se detta innehåll behöver du först godkänna cookies för Funktioner, prestanda och statistik.
Inställningar för cookies
  • Svenska
  • English

Våra cookies, ditt val

Our cookies, your choices

Vi använder nödvändiga cookies eller liknande tekniker för att webbplatsen ska fungera för dig. Det finns även cookies du kan välja som förbättrar din upplevelse:

  • Funktioner, prestanda och statistik
  • Relevant marknadsföring

Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, på cookie-sidan eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies. 

We use cookies or similar technologies that are necessary for this website to work for you. There are also cookies you can choose to improve your experience:

  • Features, performance and statistics
  • Relevant marketing

You can withdraw your cookie consent at any time, on the cookie page or under your profile when you are logged in. How we handle cookies.

Cookie-inställningar

Cookie settings

Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, på cookie-sidan eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.

You can withdraw your cookie consent at any time, on the cookie page or under your profile when you are logged in. How we handle cookies.

  • Behövs för att webbplatsen ska fungera smidigt och säkert och kan inte väljas bort. Möjliggör viktiga funktioner som inloggning och språkval.

  • Behövs för att funktioner och personanpassning ska fungera. Hjälper oss förstå hur webbplatsen används så att vi kan förbättra den. Informationen slås ihop för alla användare och kan aldrig kopplas till just dig. Om du inte godkänner dessa cookies kan vissa funktioner sluta fungera.

  • Hjälper oss att förstå hur du använder våra tjänster så att vi kan skapa förbättrade tips och erbjudanden riktade till dig. En del läggs till av våra partner och kan påverka innehåll och annonser som du ser på andra webbplatser. Om du inte godkänner dessa cookies kommer du att se mindre riktat innehåll.

Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies

Sidfot

Hitta snabbt

  • Kundservice
  • Spärrhjälp
  • Hitta bankkontor
  • Bli kund
  • Priser, räntor och kurser

Om oss

  • Om Swedbank
  • Hållbarhet
  • Samhällsengagemang
  • Press
  • Jobba hos oss

Säkerhet och integritet

  • Så hanterar vi cookies
  • Behandling av personuppgifter
  • Bedrägeri och säkerhet

Om webbplatsen

  • Rekommenderade webbläsare
  • Användarvillkor
  • Sajtkarta

© Swedbank AB (publ)